mandag 26. februar 2018

Kristi domstol


For vi skal alle fram for Kristi domstol, for at enhver kan få igjen de ting som er gjort ved legemet, etter det han har gjort, enten godt eller ondt. 2. Kor 5:10

Betyr det noe hvordan jeg lever mitt liv her på jorden?  Så lenge jeg har tatt imot Jesus, er jeg jo frelst.  Er ikke Guds nåde så altomfattende at mitt liv er sikret for evigheten uansett hva jeg gjør?  Jeg har hørt argumentet og utsagnet; ”Jeg tror på nåden, jeg!” Dette kom som et motargument til det å leve et liv etter Guds ord.  Når vi forkynner Jesu ord om rett og galt, kan det godt hende at vi blir truffet noen og enhver, men vi må holde fram rett og galt likevel.  For vi skal alle fram for Kristi domsstol.  Et sted hvor vi alle skal få igjen for de ting vi har gjort.  Kristi domstol handler ikke om frelse eller fortapelse.  Det er Den store hvite trone som vil avsi den dommen.  Da handler det om ditt forhold til Jesus Kristus.  Har du tatt imot Han, vil du oppleve en evig himmel.  Hvis du ikke har tatt imot Han, vil du dømmes til evig fortapelse. Da handler det ikke om ditt liv, men om du har tatt imot frelsen i Jesus Kristus.  Ved Kristi domstol derimot skal vi få igjen etter våre gjerninger.  Bibelen er full av utsagn om lønn for vår tjeneste for Gud, om lønn fra Gud når vi blir forfulgt for vår tro, eller når vi er lydige mot Herren.  Det er ikke slik at vi som er kristne ikke må svare for hvordan vi har levd våre liv.  Nei, når vi står ansikt til ansikt med vår Herre og Frelser, vil vi kanskje også skamme oss over at vi ikke levde mer etter det Han viste oss i sitt ord.  At vi ikke i større grad benyttet de muligheter til å vitne om frelsen, som Han gav oss.  At vi ikke brukte de gaver Han hadde gitt oss.  Straffen ved Kristi domsstol, er skammen og mangel på lønn.  Mens straffen ved Den hvite trone er langt mer alvorlig og vidtrekkende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar