lørdag 28. april 2018

Forfølgelse

Salige er dere når de håner og forfølger dere og for Min skyld sier all slags ondt om dere på falskt grunnlag. Matt 5:11

”Vi ber for dere, at dere skal slippe forfølgelser og vanskeligheter” sa en amerikansk kristen til en av lederne for husmenigheten i Kina.  ”Det må du slutte med,” svarte han.  ”Vi ber om at dere i Vesten skal få oppleve forfølgelse.”  Kineseren hadde sett hva friheten og manglende forfølgelse gjør med troen.  Mens vi i vesten ofte har en lunken tro, som ikke er prøvet og heller ikke vokser, opplever kineserne vekst på alle fronter.  Kina har brennende kristne som, med livet som innsats, forteller om sin Frelser og Herre.  Bibler er mangelvare og behandles med den største respekt.  Men størst av alt; Guds rike vokser.  Vi ser det over hele verden.  Før den islamske revolusjon i Iran var det kun en håndfull kristne.  I dag er tallet langt over en million.  Men de har det ikke lett.  På Cuba, under Castros ledelse og forfølgelse, vokste den kristne menighet og doblet antallet medlemmer flere ganger.  I historien kan vi lese det samme.  Jo flere anabaptister som ble druknet, brent på bål og drept – jo flere ble de.  Der det koster noe å være en troende, er folk villig til å betale prisen.  Lyset blir sterkere der mørket er mørkere.  Kanskje dette er til ettertanke for oss som både har frihet til å forkynne, mulighet til å vitne om Jesus og mer fritid til å bruke i Guds menighet?

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar