tirsdag 29. mai 2018

Frelst av nåde

For av nåde er dere frelst, ved troen, og det er ikke av dere selv, det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ikke noen skulle rose seg. For vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud har gjort ferdige på forhånd, for at vi skulle vandre i dem.  Ef 2:8-10

”Frelsen går nok nå som før gjennom gode gjerninger,” skrev en journalist i lokalavisen hjemme, men slik har det aldri vært.  Frelsen er ikke av deg selv, det er ikke dine gjerninger, men det er en Guds gave til deg.  Det finnes kirker som knytter frelsen ubehagelig nær gjerninger.  Veldig mange nordmenn sitter med tanken om at himmelen er en slags belønning for et godt liv.  Hvis jeg lever et godt og ryddig liv, som ikke er noe særlig verre enn de fleste andre, da kan jo ikke Gud stenge meg ute fra himmelen. Mange tenker slik.  Men Gud titter ikke ned fra sin himmel for å se hvem som får til livet eller ikke.  Det er ikke slik at han peker på deg og sier at du får livet til, kanskje du til og med er litt over gjennomsnittlig god, så da må du få slippe inn i himmelen.  Hvis det hadde vært slik, da er ikke frelsen en Guds gave. Da er det belønning for gjerninger.  Da får du lønn som fortjent.  Men slik er det ikke.  Bibelen er tydelig på at frelsen er en gave, slik at ingen av oss kan rose seg over sine egne gjerninger.  Det som teller når alt kommer til alt er ikke mine, men Jesu gjerninger.  Det er hva Han har gjort som er viktig for meg.  Dernest blir spørsmålet om jeg har tatt imot Hans gjerninger i mitt liv.  Det er det Gud ser etter i våre liv.  Har vi tatt imot frelsens gave, pakket opp gaven, og tatt den i bruk i våre liv?  

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale.  

1 kommentar:

  1. Fint å lese hos deg, - og om det viktigste, - det som du skriver om her.

    Jeg googlet "glede i Herren" og kom til bloggen din for 19/12-17 :-)

    Herren velsigne deg og det du skriver.

    Bibelversene du minner om er så fint, - om gjerninger Gud har lagt foran deg. Gud har forberedt noen for det du skriver, og da kan Gud være der når det leses. Fordi du vandrer med Gud.

    SvarSlett