mandag 21. mai 2018

Ryktet om Gud

Bare hva ryktet meldte hadde jeg hørt om Deg, men nå skuer mitt øye Deg.  Job 42:5

Jeg har mange ganger vært fortvila over ting jeg har lest eller hørt sagt om Gud, ting som jeg vet er feil.  Mennesker som sitter med en oppfatning av kristen tro som jeg verken kjenner igjen fra Bibelen eller fra min egen kristne erfaring.  Mye av dette er rykter man har hørt.  Rykter om hvordan de kristne er, og hva de kristne tror.  Ryktene kan stamme fra mennesker som har gjort negative erfaringer i kristne miljøer, eller det er rett og slett den onde selv som hvisker sitt budskap inn i menneskers tanker.

Men noen ganger lever også vi kristne på rykter.  Vi hører og leser vitnesbyrd om hva Gud har gjort i andres liv, og deler dette videre.  Vi lengter etter det vi hører skjer i andre menigheter, i andre deler av verden, det som skjedde i tidligere tider.  Job fikk en erfaring med Herren gjennom sin lidelse.  En erfaring som var så gjennomgripende at han følte at alt han tidligere hadde av gudsforhold var basert på rykter, først nå hadde han sett Herren.  Kanskje vi trenger å komme dit at vi ikke har noe annet å se på enn Kristus.  Vi skal glede oss sammen med de som opplever gode ting med Herren, og takke Gud for det.  Men jeg kan ikke leve på andres velsignelser, på rykter om Gud.  Jeg må selv se Herren.  

Andaktene på bloggen er hentet fra boken "En om dagen" som er utgitt av Frihet forlag.  Boken selges nå til tilbudspris.  Klikk her for å se mer omtale.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar