lørdag 27. januar 2018

Syndefall


"Gled dere ikke over meg, mine fiender! Når jeg er falt, står jeg opp igjen. Om jeg sitter i mørket, er Herren lys for meg." Mika 7:8

Det er lett å føle seg mislykket og miste troen på seg selv når man opplever å falle i synder som man kanskje har falt i flere ganger før.  Du trodde du hadde lært, at du var blitt sterk nok til å stå imot, men … Vi har alle et ønske om å leve rett for Herren.  Helliggjørelse handler jo om at vi lever et hellig liv for Gud.  Samtidig erfarer vi at vi kan falle både i tanker, ord og gjerninger.  Men mitt fall gir ikke noen grunn til triumf for den onde. Det er hva jeg gjør når jeg har falt, som demonstrerer hvem som eier mitt liv.  For når jeg har falt, så står jeg opp igjen og med Guds hjelp vandrer jeg videre på den veien Han har for meg.  Når barna skal lære å gå, så blir det jo en del fall, før de går.  Som foreldre er vi ikke så opptatt av fallene, vi er mer opptatt av at de faktisk klarte å gå et skritt eller to.  Jeg har enda ikke hørt foreldre si at ”sønnen min kan ikke gå for han falt etter bare fire skritt.”  Men jeg har hørt mange foreldre si at ”nå kan han gå, i dag gikk han fire skritt!!”  Fallet blir ikke nevnt en gang.  Vi er Guds barn og han løfter oss opp når vi faller, og Han gleder seg over hvert skritt du og jeg tar videre på Hans vei.  Fokuset for Herren, som er vår Far, er ikke dine fall.  Fokuset er at du har valgt å følge Han.  Fienden har ingen ting å glede seg over, om vi faller så er vi fortsatt på Herrens vei.  For vi står opp igjen og Herren lyser for oss og leder oss videre.  Takk og lov. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar